fredag 22 augusti 2014

Vanligheter och hemligheter på Grottröj

Nu är det bara 8 dagar kvar :)

Eftersom det är rekordmånga anmälda på facebook-eventet antar jag att vi kommer se en mängd nya människor i sammanhanget. Med tanke på det kanske det är på sin plats att förklara lite mer om vad Grottröj är och vad som kan förväntas av arrangemanget och arrangörerna.

Till att börja med kom Grottröj till för att vi var ett gäng som ville spela och promota "old school-rollspel". Som med alla försök att gruppera olika sorters rollspel är även det här ganska flytande. Vi tog avstamp i en slags spelrörelse som kring 2005-6 började kallas Old School Renaissance. En stor del av den här rörelsen är tätt sammanknuten med kloner av de äldsta versionerna av Dungeons & Dragons, men vi begränsar oss inte till det. Old School innebär enligt många lika mycket ett tankesätt som ett regelsystem; en väldigt stor komponent av det är att gruppens egen tolkning och egna idéer uppmuntras och lämnas företräde. Vad Old School är kan diskuteras i evigheter och för den som är intresserad rekommenderar vi att ställa frågor :)

Vi som arrangerar Grottröj gör det väldigt enkelt för oss; vi bokar rum och sprider information, ni kommer och spelar eller spelleder. Det betyder att vi inte har en massa logistik och administration, som större konvent har. Lokalerna får vi låna av Studiefrämjandet mot att vi alla skriver upp oss på deras listor som deltagare. Det betyder också att vi inte har några nödvändiga utgifter, så vi kan hålla konventet gratis.

När Grottröj #7 börjar (8 dagar!!) så kommer vi som är där från starten att dela upp oss i olika grupper beroende på hur många vi är, vilka spel som erbjuds första passet och vem som vill spela vad. Det brukar hända att en handfull dyker upp lite senare; gör man det är det bara att komma in och knacka på närmsta spelrum (vi kommer att ha telefonnummer uppsatta på ytterdörren för den som vill fråga hur man hittar rätt) och fråga om man får plats. Den generella regeln är att det bara är att hoppa in och plocka en överbliven karaktär :)

Vi har en lite längre paus efter första passet. Då har vi möjlighet att samlas och fråga runt om vad som finns och vad folk vill spela inför pass två. Någonstans mot slutet av pass två brukar det visa sig vilka som tänker stanna och spela ett pass till sent in på natten.

Det där är ungefär vad man kan vänta sig från ett vanligt Grottröj. På Grottröj #7 kan man dessutom vänta sig att en hemlighet avslöjas som ytterligare befäster Umeå som Sveriges Old School-huvudstad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar