onsdag 25 november 2015

Vad gäller på lördag egentligen?

Anders förklarade så fint vad lördagens Grottröj innebär i evenemanget på facebook, så vi lägger upp samma förklaring här!

"Det är lätt att bli hemmablind så jag tänkte försöka ta upp några av de saker som vi gör på Grottröj men ofta glömmer att förmedla inför evenemangen. Fråga gärna om det är något mer du undrar över!


HUR FUNKAR DET EGENTLIGEN?

På lördag vid 10 samlas vi i Kloungen på Kulturhuset Klossen. Kloungen är den öppna ytan på övervåningen, intill trappan. Där säger vi arrangörer hej och går igenom lite av det praktiska runt evenemanget (var man kan skaffa mat, vart skräpet ska, och var toaletterna finns till exempel). Klossen är rullstolsanpassad och har hiss och handikapptoalett.

Grottröj är ett knytkalas: de som vill spelleda tar helt enkelt med sig något och får chans att presentera det de har att erbjuda i början av varje pass. Vi delar sedan upp oss så att grupperna blir någorlunda balanserade och så att så många som möjligt får spela något de är intresserade av.

Varje grupp ordnar själva med pauser och matraster men mellan passen (15.30 till 16.30) så har vi lagt in tid för mingel. Minglet kommer också vara i Kloungen på övervåningen.

Hela evenemanget är drop-in och vi försöker alltid göra plats för de som dyker upp och vill spela, även om det bara är för en timme eller två.

Vi har valt att ha nöt- och jordnötsförbud på evenemanget. Hör av dig om du har någon annan allergi som vi bör ta hänsyn till!


OLD SCHOOL = SPEL FRÅN HOBBYNS TIDIGA ÅR

Versioner av Dungeons & Dragons från 70- och 80-talen har fått en renässans på senare år och många som inte var med när det begav sig har upptäckt ett nytt (fast gammalt) sätt att spela som är spännande och roligt.

På Grottröj kan du stöta ihop med både de gamla spelen och nya spel i samma stil, exempelvis Lamentations of the Flame Princess, Spears of the Dawn eller Svärd & Svartkonst. Även andra spel som har åldern inne eller försöker emulera liknande spelstilar och känsla har varit flitigt representerade. Exempel på det är Traveller och Fantasy! Old School Gaming.

Att kunna reglerna är inte särskilt viktigt i många av Old School-spelen. Om du kan hitta på ett bra sätt att använda ett rep eller något verktyg så kommer det hjälpa dig mycket mer än om du vet vilken tärning du ska slå: sånt håller spelledaren koll på. Det enda du behöver göra är att dyka upp, slå dig ner och överlista fiender och fällor tillsammans med de andra spelarna.

Utforskande är kanske det bästa ordet för att beskriva Old School-spelandet. Äventyren utspelar sig oftast på förberedda platser men utan någon handling du är bunden till. Det är dina och de andra spelarnas val som skapar en berättelse."

Kom också ihåg att ett nytt nummer av GrottZine släpps på Grottröj #12. Det kostar 20 riksdaler på plats och man kan betala med kontanter, swish eller paypal. Vi ses där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar